Kierowcy jeszcze nie wystartowali w żadnym wyścigu Formuły 1 w sezonie 2020, a mimo to Mercedes już... wygrywa. Późnym piątkowym wieczorem sędziowie odrzucili protest Red Bulla, który negował legalność systemu DAS używanego przez niemiecki team.
O systemie DAS pisaliśmy już w piątek. Pokrótce przypomnimy jednak, jakie jest jego zastosowanie w Formule 1. Pozwala kierowcy kontrolować ustawienie kątów przednich kół w trakcie jazdy. Kibice mający dostęp do F1 TV Pro – oglądając pierwsze piątkowe okrążenia w Austrii z kamery pokładowej Lewisa Hamiltona i Valtteriego Bottasa – widzieli, jak przyciągają kierownicę do siebie, po czym ją odpychają. Wraca w ten sposób do pierwotnego położenia.
W momencie przyciągnięcia kierownicy do siebie przednie koła ustawione są do siebie równolegle. Być może nie każdy fan Formuły 1 ma tę świadomość, ale "w normalnej sytuacji" przednie opony są ułożone zbieżnie względem siebie. Zarówno lewa, jak i prawa skierowana jest nieco bardziej na zewnątrz.
#AustrianGP ���� | �� Valtteri Bottas.
— Pilotos de Primera (@pilotosdprimera) July 3, 2020
⚠️ Mercedes y una de las polémicas de la jornada: el uso del DAS. ¿Habrá reclamo del resto de los equipos?pic.twitter.com/IY5hrzHDdE
BREAKING: Red Bull have lodged a formal protest over the legality of Mercedes' Dual Axis Steering 'DAS' system#AustrianGP ���� #F1 pic.twitter.com/CscK5LByiK
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Mercedes odpierał ataki tłumacząc się tym, że DAS jest w pełni zamontowany na drążku kierowniczym ze wspomaganiem. Wszystko, co może zrobić – podobnie jak tradycyjny układ kierowniczy – to zmiana ułożenia przednich kół na osi. Dodano także, że nie ma żadnego wpływu na zawieszenie konstrukcji, nie zmienia wymiarów jego elementów.
W piątkowym przesłuchaniu udział wzięli przedstawiciele obu zespołów (m.in. James Allison z Merdedesa i Adrian Newey z Red Bulla), a także Nikolas Tombazis z Działu Technicznego FIA. Ustalono, że DAS to część układu kierowniczego w bolidzie Mercedes W11 i nie narusza to wspomnianego regulaminu. W werdykcie FIA możemy przeczytać m.in. o tym, że system:
– nie jest sterowany elektronicznie;
– spełnia wymagania bezpieczeństwa i geometryczne przewidziane w artykule 10.4 regulaminu technicznego na sezon 2020;
– jest to element układu kierowniczego, dlatego w kwestiach aerodynamicznych można zaliczyć go do wyjątku nie objętego zakazem w artykule 3.8, do którego zastrzeżenia miał Red Bull.
BREAKING: Stewards have declared Mercedes’ Dual Axis Steering ‘DAS’ system legal #AustrianGP ���� #F1 pic.twitter.com/0MC2B0ogwy
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Następne
1
1:37:15.735
2
++6.812
3
++34.742
4
++39.812
5
++56.781
6
++59.857
7
++60.603
8
++64.135
9
++65.858
10
++70.674
11
++72.095
12
++76.592
13
++77.301
14
++84.477
15
+1 lap
16
DNF
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:24.892
2
1:24.995
3
1:25.010
4
1:25.029
5
1:25.084
6
1:25.121
7
1:25.374
8
1:25.471
9
1:25.593
10
1:25.711
11
1:25.746
12
1:25.826
13
1:25.864
14
1:25.889
15
1:25.950
16
1:26.440
17
1:26.446
18
1:26.504
19
1:26.574
20
1:27.060
1
1:25.498
2
1:25.566
3
1:25.585
4
1:25.606
5
1:26.104
6
1:26.112
7
1:26.119
8
1:26.125
9
1:26.129
10
1:26.256
11
1:26.332
12
1:26.332
13
1:26.377
14
1:26.422
15
1:26.499
16
1:26.501
17
1:26.894
18
1:27.597
19
1:27.600
20
1:27.878
1
1:25.816
2
1:26.038
3
1:26.117
4
1:26.286
5
1:26.314
6
1:26.383
7
1:26.430
8
1:26.523
9
1:26.524
10
1:26.624
11
1:26.840
12
1:26.876
13
1:26.904
14
1:26.941
15
1:26.980
16
1:27.159
17
1:27.165
18
1:27.174
19
1:27.226
20
1:27.289
1
1:26.892
2
1:26.915
3
1:27.042
4
1:27.095
5
1:27.163
6
1:27.217
7
1:27.304
8
1:27.351
9
1:27.367
10
1:27.432
11
1:27.678
12
1:27.844
13
1:27.909
14
1:27.958
15
1:28.057
16
1:28.086
17
1:28.142
18
1:28.147
19
1:28.332
20
1:28.397
1
1:23:47.693
2
+2.695
3
+19.820
4
+29.020
5
+62.396
6
+67.754
7
+1 lap
8
+1 lap
9
+1 lap
10
+1 lap
11
+1 lap
12
+1 lap
13
+1 lap
14
+1 lap
15
+1 lap
16
+2 laps
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:03.971
2
1:04.492
3
1:04.554
4
1:04.582
5
1:04.763
6
1:04.926
7
1:04.836
8
1:04.846
9
1:05.052
10
1:04.846
11
1:05.128
12
1:05.143
13
1:05.063
14
1:05.278
15
1:05.218
16
1:05.329
17
1:05.364
18
1:05.369
19
1:05.582
20
1:05.606
1
1:04.324
2
1:04.442
3
1:04.534
4
1:04.574
5
1:04.790
6
1:05.018
7
1:05.053
8
1:05.062
9
1:05.139
10
1:05.182
11
1:05.182
12
1:05.243
13
1:05.283
14
1:05.314
15
1:05.326
16
1:05.366
17
1:05.366
18
1:05.519
19
1:05.546
20
1:06.023
1
1:04.580
2
1:04.737
3
1:04.898
4
1:05.022
5
1:05.190
6
1:05.229
7
1:05.292
8
1:05.411
9
1:05.457
10
1:05.511
11
1:05.537
12
1:05.543
13
1:05.547
14
1:05.613
15
1:05.698
16
1:05.765
17
1:05.814
18
1:05.835
19
1:05.918
20
1:06.176
1
1:05.542
2
1:05.607
3
1:05.697
4
1:05.766
5
1:05.780
6
1:05.874
7
1:05.946
8
1:06.017
9
1:06.099
10
1:06.110
11
1:06.130
12
1:06.140
13
1:06.160
14
1:06.170
15
1:06.189
16
1:06.246
17
1:06.262
18
1:06.369
19
1:06.510
20
1:06.738
DNS